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Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie
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Mélane
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MessagePosté le: 01/08/2008 20:34:18    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

Faut pas rêver - Mille et une vies : l'AustralieCulture DocumentaireDurée : 1h55Tous publics france 3 20h30

Teiwas est tu, dans les statistiques ?
Rolling Eyes Mr. Green =plus de 2000 Australiens se réunissent à Curdimurka, en plein désert, pour un bal sous un ciel étoilé.

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Résumé :

Au sommaire :

La troupe de Fred Brophy

La Fred Brophy's Boxing Troup est la dernière troupe de boxe itinérante d'Australie.

Les postiers de l'Outback, la plus grande tournée du monde

La tournée postale qui part de Port Augusta, au sud, pour rejoindre Boulia, au centre de l'Australie, est la plus longue du monde.

Le bal du désert

Tous les deux ans, plus de 2000 Australiens se réunissent à Curdimurka, en plein désert, pour un bal sous un ciel étoilé.

Aborigène et star

Rencontre avec David Gulpilil, un aborigène de 49 ans, véritable star en Australie.

Bush Tucker : la nourriture du bush

Marc Olive, jeune cuisinier aborigène, fait son marché dans le bush.

Crocodile business

Le swamp, immense étendue noyée par les eaux une bonne partie de l'année, est le domaine des crocodiles de mer. On en dénombre 80 000.
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MessagePosté le: 01/08/2008 20:34:18    Sujet du message: Publicité

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Teiwas
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MessagePosté le: 02/08/2008 00:33:01    Sujet du message: Re: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

Mélane a écrit:
Faut pas rêver - Mille et une vies : l'AustralieCulture DocumentaireDurée : 1h55Tous publics france 3 20h30

Teiwas est tu, dans les statistiques ?
Rolling Eyes Mr. Green =plus de 2000 Australiens se réunissent à Curdimurka, en plein désert, pour un bal sous un ciel étoilé.

-

Tous les deux ans, plus de 2000 Australiens se réunissent à Curdimurka, en plein désert, pour un bal sous un ciel étoilé.

J'aime bien dansé , mais 3000km c'est un peu loin pour le bal du soir kiss Regardes la cuisine et le Bush"tucker" cela te plaira
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Mélane
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MessagePosté le: 02/08/2008 00:58:26    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

c était une rediffusion je l avais déjà vu Mr. Green

je vais regarder une vidéo " Pi '





. clind
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MessagePosté le: 02/08/2008 01:13:14    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

Pi quoi? kiss
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MessagePosté le: 02/08/2008 01:36:04    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

Teiwas a écrit:
Pi quoi? kiss

et pi il est sur le point de trouver la formule qui pourrait élucider le mystère du monde ainsi que le fonctionnement du marché des changes. Mais sa découverte est convoitée par les financiers de Wall Street et par les juifs orthodoxes,
des Juifs qui pensent que la Torah, lorsqu'on la représente avec des nombres à la place des lettres, contient le vrai nom de Dieu.
,et pi tout sa.. clind
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MessagePosté le: 02/08/2008 01:47:10    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

Alors bon "regardage" clind kiss
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MessagePosté le: 02/08/2008 01:51:22    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

tu n as pas vu ce vieux film ? Rolling Eyes
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MessagePosté le: 02/08/2008 01:54:11    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant


tout ces postes
et not here
Embarrassed
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MessagePosté le: 02/08/2008 03:23:18    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

Pourquoi? not here nous sommes sur discussion films non? clind
Non je ne l'ai pas vu, mais il faut te dire que j'ai passé des années dans le "Outback" et le Bush pas de télé pas de ciné...le paradis terrestre danse
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Madarion
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MessagePosté le: 02/08/2008 09:11:05    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

J'aimerais écrire quelques constatations :

D'abord j'ai u un choc en observant de prés un Aborigène.
J’avais l'impression de voir l'ancêtre de tout les indiens d'Amérique.

Ensuite je voulais revenir sur " Ayers Rock "
Il est dit que les habitants du coin connaissent les lois de ce Rock !
Qu'elle lois ?
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MessagePosté le: 02/08/2008 09:51:00    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

Les Aborigènes sont le plus vieux habitants de notre planète.

Pour eux , les rochers, les arbres, les animaux sont des livres sacrés.
Pour les Aborigènes d'Uluru, (Ayers Rock) ce gigantesque monolithe est un énorme ordinateur qui contient toute la connaissance.
 Je tiens à faire observer que ce documentaire doit être assez ancien, car  le mot Ayers Rock n'est plus employé, son vrai nom aborigène est Uluru

 Ce qui suit est en Anglais, mais je vais le traduire


Anangu Culture - Tjukurpa  
What is Tjukurpa?  
Tjukurpa or Wapar is our law, culture, history, and our world view all bundled into one.  Our ancestors have lived around Uluru (Ayers Rock) for many thousands of years, maintaining Tjukurpa, the law of the ancestors.  Our grandparents taught us our Tjukurpa, just as their grandparents taught them. 
The term, Tjukurpa/Wapar, includes many complex but complementary concepts.
Tjukurpa/Wapar encompasses:
· Anangu religion, law and moral systems;
· the past, the present and the future.
· the creation period when ancestral beings, Tjukaritja/Waparitja, created the world as it is now;
· the relationship between people, plants, animals and the physical features of the land; and
· the knowledge of how these relationships came to be, what they mean and how they must be maintained in daily life and in ceremony.
It is important that all visitors to our country gain an understanding of Tjukurpa, and it is our role to pass it on.  As a visitor we help you learn from the beginning, just like our children, a little bit at a time, so you understand properly.
We have designed our tours to give visitors of all ages the opportunity to learn Tjukurpa, and something of our lifestyle and history.  Each of our tours focuses on a different Tjukurpa from a different ancestor. 
We want you to see what we see inside that big Rock, and take home some of our spiritual feelings for this place.
Tjukurpa is the foundation of Anangu life.
(There is not a single word in English that conveys the complex meaning of Tjukurpa. This is why at Uluru - Kata Tjuta National Park we use the Pitjantjatjara word. The Traditional Owners who speak Yankunytjatjara use the word Wapar to mean the same complex body of Law and beliefs).
Tjukurpa/Wapar Versus Dreamtime/Dreaming
  
'Dreamtime' or 'Dreaming' is often used to describe the way Anangu see their origins. This translation, originally made by non-Aboriginal people, suggests the beliefs are unreal and changeable. Tjukurpa/Wapar is no dream, and there is no such word as 'Dreamtime' in Anangu language.
Anangu are pleased that this interaction between themselves and the land has now been recognized as being of World Heritage value.
The Creation Period  
The world was once a featureless place. None of the places we know existed until creator beings, in the forms of people, plants and animals, traveled widely across the land. Then, in a process of creation and destruction, they formed the landscape as we know it today. Anangu land is still inhabited by the spirits of dozens of these ancestral creator beings which are referred to as Tjukuritja or Waparitja.
The journeys and activities of the creator beings are recorded in the landscape. Sites where significant events in their story took place are linked by what we call, iwara (paths or tracks). Some of the sites are so very significant they are known as 'sacred sites'. Other sites are significant to the story but less 'sacred'. Today our people still know where these sites and these iwara are and where they go although there is no physical road. Our grandmothers and grandfathers teach us this.
The iwara (tracks) link places that are sometimes hundreds of kilometres outside the Park and beyond Yankunytjatjara/ Pitjantjatjara country. So they are significant to other groups of indigenous peoples too.
For example, the Mala Tjukurpa involves three groups of Mala (rufous hare-wallaby) people who travel from the north to reach Uluru. Two groups then flee south and south-east to sites in South Australia. Kuniya Tjukurpa tells of the travels of the Woma Python from hundreds of kilometres east of Uluru.
Many other Tjukurpa such as Kalaya (Emu), Liru (poisonous snake), Lungkata (blue tongue lizard), Luunpa (kingfisher) and Tjintir-tjintirpa (willie wagtail) travel through the Park. Other Tjukurpa affect only one specific area. Many exploits of Tjukurpa involve ancestral beings going underground.
 
Kuniya, the Woma Python, lived in the rocks at Uluru where she fought the Liri, the poisonous snakes.
Anangu landscapes are therefore full of meaning. They represent creation stories and associated knowledge of Law, relationships, plants, and animals represented in the shapes and features of the land. This knowledge has been passed down from generation to generation. With the knowledge come responsibilities and obligations to care for the land and for each other in the proper way.
When Anangu travel across the land they do so with the knowledge of the exploits of the ancestral beings. Their knowledge of the land, and the behaviour and distribution of plants and animals is based on their knowledge of Tjukurpa. The elder people recount, maintain and pass on this knowledge through stories, behaviour, rituals, ceremonies, songs, dances and art.
Tjukurpa is the basis of all Anangu knowledge. The deeper meanings of Tjukurpa, known to the old and most senior people, are the keys that underpin everything in Anangu life - knowledge, attitudes, relationships, economics, spirituality, physical and emotional wellbeing. Tjukurpa connects everything in life. Therefore changes to any part of the land or the relationships have ramifications for other things.
Anangu Moral Belief System
  
Tjukurpa provides Anangu with a whole way of life. It includes rules, obligations, responsibilities and guidelines for relationships. Tjukurpa is the key that underpins Anangu attitudes and guides people's spiritual, physical, mental, emotional, moral and economic behaviour. It guides daily life through a series of symbolic stories and metaphors. The stories are not simple stories, but represent technically complex explanations of the origins and structure of the universe, and the place and behaviour of all elements within it.
Understanding of such stories increases throughout their lives. For a child, a story may be a moral tale about greed, while for an adult it may provide complex explanations of ethical behaviour.
Law
  
Tjukurpa establishes the rules Anangu use to govern society and manage their land. It dictates correct procedures for dealing with problems, and penalties for breaking the Law. The proper way of doing things is the way things are done in Tjukurpa.
Since the coming of non-Aboriginal people Anangu have had to modify some of the penalties under traditional Law. Anangu have also adapted non-Aboriginal law to help enforce Tjukurpa. Sacred sites are protected under Commonwealth and Northern Territory legislation and hunting and foraging rights are protected under the legislation and lease agreement with the Director of National Parks. The Uluru-Kata Tjuta National Park Plan of Management protects Tjukurpa by using it as a guide for making management and policy decisions.
Passing on Tjukurpa
  
Tjukurpa is not written down, but is an oral culture. It is a cultural obligation to pass on this knowledge to the right people. Ceremonies play an important role in the passing on of knowledge. Specific people or groups in a kinship system have responsibility to maintain different sections of Tjukurpa track. This knowledge is carefully passed on to people who have inherited the right to that knowledge through, for example, their birthplace, or earned the right, for example, by progressive attendance at ceremonies.
There are many interrelated devices for remembering Tjukurpa, such as specific verses of inma (songs), site-related stories, ritual dances or art. The iwara (ancestral paths) are recalled in long sequential lists of sites, sometimes including sites beyond country which has been visited, and including sites belonging to other people.
Tjukurpa is also recorded in various designs and paintings, such as the 'dot' paintings of the Western Desert. These designs are often sacred and use and creation is restricted to specific groups or individuals.
Some sounds are particularly associated with particular Tjukurpa. The sound of the bullroarer, for example, is associated with secret men's' ceremonies. It is for this reason that Anangu don't want bull roarer-like objects sold to tourists.
Tjukurpa is extremely important to Anangu. They can share some of its information with non-Aboriginal people, but the secret, sacred information must stay only with senior Anangu.
Tjukurpa in Park Management
  
Tjukurpa is the foundation of the Joint Management arrangement at Uluru - Kata Tjuta National Park
Tjukurpa and Park Visitors  
While Anangu welcome visitors to the Park, they ask that you respect the importance of the place. For Anangu an essential part of 'keeping the Law straight' involves ensuring that knowledge is not imparted to the wrong people and that access to significant or sacred sites is not gained by the wrong people, whether wrong means men or women, Piranpa (non-Aboriginal) visitors or certain other Anangu. It is as appropriate for Anangu to care for these places as it is for non-Aboriginal religions to care for their churches, sacred precincts and relics. Even inadvertent access to some sites may be sacrilegious
At Uluru - Kata Tjuta National Park some areas are fenced off and sometimes photography is restricted to ensure visitors do not inadvertently contravene Tjukurpa restrictions.
Within the bounds of appropriate access, Anangu want visitors to understand how they interpret this landscape through Tjukurpa/Wapar, and believe it will enhance their experience.
Anangu explanations of the Park's landscape form the core of interpretive materials prepared for visitors, these include brochures and signs and the interpretive display at the Cultural Centre.
Our Language - Pitjantjatjara and Yankunytjatjara
  
On all of out tours we speak to you in our language and this is interpreted by a language interpreter.  Our interpreters are good English speakers and we have trained them in our language.  We work as a very good team. 
Anangu speak a range of dialects that collectively are called Western Desert languages. The most predominant of these languages spoken by the staff at Anangu Tours are Pitjantjatjara and Yankunytjatjara. 
 Our languages are a very important part of our culture.  We speak our language to keep it strong and to keep our culture strong.  Speaking in our language empowers us!
We say “Palya”
  
On our tours you learn to say words like Palya, which means “that good, or ok” 
Anangu: what does this mean?  
We Aboriginal people who live in the Western Deserts of Central Australia call ourselves “Anangu”.  
Anangu Languages
  
Anangu is the term that Yankunytjatjara and Pitjantjatjara Aboriginal people from the Western Desert region of Australia use to refer to themselves.
In the past the word Anangu had a more specific usage, being used to refer to a person or people as opposed to other non-human forms of life. Over the years, since contact with Europeans, it has come into common use in the region as a term referring to Aboriginal people, as opposed to non-Aboriginal people, as well as Aboriginal people who come from other parts of Australia.
Many Mutitjulu Anangu speak Yankunytjatjara and Pitjantjatjara. Ngaanyatjarra and Luritja are also spoken in this region. These are all dialects of what linguists term the Western Desert Language, Aboriginal Australia's largest language group. Western Desert dialects are sometimes grouped together and conveniently, though inaccurately, labelled Pitjantjatjara. Anangu who speak Western Desert dialects can be found from Halls Creek and Balgo in the north of Western Australia through to Oodnadatta and Yalata in South Australia.
Approximate Distribution of Languages and Dialects Associated with Uluru
 
 
The many different Aboriginal languages and dialects throughout Australia are evidence of the cultural diversity of Aboriginal peoples. Around 250 languages have been recorded and these languages are spoken by more than 500 named language groups.
Pitjantjatjara word definitions:
Anangu – Aboriginal person                  arn--ahng--oo
Uluru – Ayers rock                               oo -- loo – roo
Tjukurpa – creation law                        djoo--kurr--pa
Mala – Rufous Hare Wallaby                mahr--la
Kantju – water hole at Uluru                 kahrn -- djoo
Mutitjulu – water hole at Uluru              moor-ti--djoo--loo
Kuniya – Woma Python                        koon--e--ya
Liru – poisonous snake                         lear—oo
Pulya – everthing OK                           pal-ya
Generally Pitjantjatjara words are used throughout the Park, however significant numbers of people in the Mutitjulu community speak Yankunytjatjara. Here are some words you might encounter:
  
  http://www.ananguwaai.com.au/anangu_tours/law.html
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MessagePosté le: 02/08/2008 10:13:19    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

Il faut aussi savoir que personne ne peut aller à Uluru sans un permis. Très facile à obtenir car les Aborigènes sont très hospitaliers.
Il sont les "gardiens de la terre" et nous respectons leurs droits.
Alors écoutons un Ancien nous parler:

Culture d'Anangu - Tjukurpa Qu’est-ce que Tjukurpa ? Tjukurpa ou Wapar est notre loi, culture, histoire, et notre vue du monde toutes empaquetées dans une. Nos ancêtres ont vécu autour d'Uluru pour des milliers d'années, Tjukurpa gardant, la loi des ancêtres. Nos grand-pères nous ont enseigné notre Tjukurpa, juste comme leurs grand-pères les enseignaient.

L’expression Tjukurpa/Wapar, inclut beaucoup de concepts complexes mais complémentaires.
Tjukurpa/Wapar comprend:
• Religion d'Anangu, loi et systèmes moraux ;
• Le passé, le présent et le futur.
• La période de création où les êtres –ancêtres, Tjukaritja/Waparitja, ont créé le monde comme il est maintenant ;
• le rapport entre les personnes, les plante, les animaux et les aspects physiques de la terre ;
• la connaissance de la façon dont ces rapports sont venus en existence, de ce qu’ils signifient et comment ils doivent être maintenus dans la vie quotidienne et dans les cérémonies.


Il est important que tous les visiteurs dans notre pays gagnent une certaine compréhension de Tjukurpa, et c'est notre rôle de le transmettre. En tant que visiteurs nous vous aidons à apprendre à partir du commencement, exactement comme nos enfants, un peu à la fois, pour que vous compreniez correctement. Nous avons conçu nos excursions pour donner aux visiteurs de tous âges l'occasion d'apprendre Tjukurpa, et quelque chose de notre genre de vie et de notre histoire. Chacune de nos excursions se concentre sur un Tjukurpa différent, d'un ancêtre différent. Nous voulons que vous voyiez ce que nous voyons à l'intérieur de ce grand rocher, et que vous emportiez un peu de nos sentiments spirituels pour cet endroit.


Tjukurpa est la base de la vie d'Anangu. (Il n'y a pas un mot simple en anglais ou en français qui donne la signification complexe de Tjukurpa. C'est pourquoi au Parc National d'Uluru - de Kata Tjuta (Mts Olga) nous employons le mot Pitjantjatjara. Les propriétaires traditionnels qui parlent Yankunytjatjara utilise le mot Wapar pour signifier le même corps complex de Loi et de la Croyance).

Tjukurpa/Wapar contre le mot Dreamtime/rêver
« Dreamtime » ou « rêver » est souvent employé pour décrire la manière dont les Anangu voient leurs origines. Cette traduction, à l'origine faite par les personnes non-Indigènes, suggère que les croyances sont irréelles et variables. Tjukurpa/Wapar n'est pas un rêve, et il n'y a aucun mot comme « Dreamtime » dans la langue d'Anangu. Les Anangu sont heureux que cette interaction entre eux- et la terre ait été reconnue comme valeureuse pour l’Héritage du Monde.



A suivre....
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Dernière édition par Teiwas le 02/08/2008 10:44:30; édité 1 fois
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Madarion
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MessagePosté le: 02/08/2008 10:41:57    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

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MessagePosté le: 02/08/2008 10:51:46    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

please Tu as demander et tu reçois love
Dois-je continuer à traduire Question siffle
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Madarion
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MessagePosté le: 02/08/2008 11:03:38    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie Répondre en citant

Pour moi sa suffiras,

mais une autres question me vient à l'esprit :

Qu'est ce que l'on apelle " le temps des rèves " ??
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MessagePosté le: 11/12/2016 02:16:47    Sujet du message: Faut pas rêver - Mille et une vies : l'Australie

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